درهای بیست و چهارمین نمایشگاه رسانههای ایران با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» در مصلای امام(ره) صبح روز گذشته ۲۹ بهمن ماه به روی اهالی رسانه باز شد. این نمایشگاه پس از ۶ سال وقفه و اعمال تغییراتی نسبت به دورههای گذشته و با حضور بیش از ۶۰۰ رسانه و مجموعههای خلاق و دانشبنیان فعال در این حوزه، میزبان اهالی رسانه، فرهنگ و فناوری است.
برگزاری یکی از امور معطلمانده حوزه فرهنگ
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح رسمی نمایشگاه رسانههای ایران با اشاره به تعطیلی ۶ ساله این رویداد رسانهای گفت: خوشحالم یکی دیگر از امور معطل مانده در حوزه فرهنگ و هنر که وقفهای در برپایی آن اتفاق افتاده بود امروز با حضور اصحاب رسانه بازگشایی میشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ۴۵۰ رسانه در این رویداد حاضر شدند و این برای من و همکاران افتخاری است که در خدمت همه عزیزان باشیم.
اسماعیلی درباره «دانشنامه مطبوعات ایران» که در این دوره از نمایشگاه رونمایی شد، اظهار کرد: از دکتر محمدجعفر محمدزاده – سرپرست دانشنامه مطبوعات ایران- برای تألیف این کتاب تشکر میکنم و امیدوارم علاوه بر رونمایی از این کتاب در این نشست، حمایتهای لازم برای ادامه کار این کتاب و رسیدن به چشمانداز ۱۰جلدی آن فراهم شود.
در این مراسم اسامه حمدان، عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش حماس با بیان اینکه قدرت رسانه مسئولیت بزرگی برای رسانهها ایجاد کرده است که باید در ارتباط با امت اسلام صداقت داشته باشند، ادامه داد: تردیدی نیست که رسانه از گذشته تا به امروز نقش مهمی داشته است. فعالیت رسانهای بخشی از نبرد ما علیه رژیم صهیونیستی است. اهمیت این نبرد کمتر از نبرد در میدان نیست. به همین علت شاهدیم دشمن صهیونیستی، خبرنگاران و فعالان رسانه را هم هدف قرار میدهد.
نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان هم در حاشیه نمایشگاه رسانههای ایران در سالن شبستان مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
هادی طحان نظیف در بخشی از این نشست درباره علت توجه غرب به انتخابات جمهوری اسلامی ایران و نقش ضدانقلاب برای بیاهمیت جلوه دادن مشارکت مردم در انتخابات تأکید کرد: به فضل خدا در کشوری زندگی میکنیم که در ۴۵ سال گذشته هر سال یک انتخابات داشتیم و این نشان میدهد اداره امور کشور به دست مردم است و ما باید قدردان حضور مردم در انتخاباتها باشیم. در شرایطی که انتخابات ما نقش مهمتری دارد طبیعی است که برای دنیا مهم باشد. انتخابات در کشور ما همیشه مبتنی بر راهبردهای اعلامی و با دقت برگزار شده و با رأی مردم جریانهای سیاسی و افراد به قدرت رسیدند. در انتخابات پیش رو نیز شرایط همین گونه است.
پیش از افتتاح رسمی نمایشگاه هم رئیس کمیته محتوایی این نمایشگاه با حضور در غرفه مؤسسه فرهنگی قدس و دیدار با خبرنگاران حاضر، ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری نمایشگاه رسانههای ایران در خصوص دلایل چند سال وقفه در برگزاری این نمایشگاه گفت: دلایل این وقفه را باید از مسئولان قبلی پرسید. آخرین سالی که نمایشگاه برگزار شد، سال ۹۶ بود. شلوغیهای سال ۹۸، کرونا و تغییر دولت شاید دلایل این وقفه بوده اما از خود مسئولان آن زمان باید پرسید چرا نمایشگاه مطبوعات در این سالها برگزار نشده است؟
شمسایی در پاسخ به این پرسش که برگزاری نمایشگاه امسال با چه رویکرد و هدفی بوده و در این سالها فضای رسانهای چه تغییراتی کرده است، بیان کرد: در سال ۹۶، ۷هزار رسانه دارای مجوز داشتیم و اکنون ۱۴ هزار رسانه و این یعنی رشد ۱۰۰درصدی. نکته بعدی این است که برگزاری نمایشگاه مطبوعات حسنهایی دارد که نمیشود نسبت به آن بیتفاوت بود.
بیواسطه با مخاطب
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریها دیدار و گفتوگوی بیواسطه مخاطب با اهالی رسانهها را یکی از حسنهای نمایشگاه مطبوعات عنوان کرد و گفت: مخاطب رسانه میخواهد با صاحبان رسانه نگاه تعاملی داشته باشد و بیواسطه با رسانهها گفتوگو کند. میخواهیم به مردم این پیام را بدهیم که صرفاً ما را از صفحات اینترنت و مجلهها نبینند و بدانند اینجا حضور داریم و بیایند و با ما صحبت کنند. شمسایی همچنین دغدغههای صنفی و مطالبه خبرنگاران را از دیگر فرصتهایی دانست که نمایشگاه مطبوعات به خبرنگاران میدهد. او بیان کرد: رسانهها و خبرنگاران فارغ از آنکه در چه رسانهای مشغول فعالیت هستند دغدغههای صنفی مشترک دارند و نمایشگاه مطبوعات فرصتی است برای مطرح کردن این دغدغهها و موضوعات صنفی.
رئیس کمیته محتوایی نمایشگاه رسانهها به حضور مسئولان در نمایشگاه هم اشاره و اظهار کرد: نمایشگاه فرصتی به مسئولان میدهد تا با حضور در نمایشگاه در خدمت جامعه رسانهای قرار بگیرند.
وی همچنین بحثهای تخصصی حوزه رسانه در نشستهای جانبی را از مزایای برگزاری نمایشگاه رسانهها عنوان و اظهار کرد: مسائلی مانند اخبار جعلی، امنیت شغلی، مرجعیت رسانهای و هوش مصنوعی مباحثی هستند که میتواند در این نشستها مطرح و به بحث گذاشته شود.
گفتنی است در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه رسانههای ایران ۶رویداد و نشست در دستههای «به وقت رسانه»، «کتاب رسا»، «تجربه کاوی رسانه»، «کارگاه اسرا» و «دورهمی با پیشکسوتان» برگزار شد.
نظر شما